Woonboerderij Leertendijk 1 winnaar Ons Erfgoedprijs 2019

Op Monumentendag, zaterdag 14 september 2019, mocht de voorzitter van onze stichting, mevrouw Marie José Temmink, tijdens een feestelijke bijeenkomst bij café-restaurant Harwig te Den Ham bekendmaken wie de winnaar was van de Ons Erfgoedprijs 2019. De strijd ging tussen het woonhuis aan de Marleseweg 20a van de familie Huisjes en de woonboerderij aan de Leertendijk 1 van de familie Lusseveld, allebei in Den Ham. De woonboerderij bleek de winnaar te zijn. De eigenaren, de familie Lusseveld-Boll ontvingen de fraaie glassculptuur, vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen, met op de achterste glasplaat hun boerderij gegraveerd.

Wethouder Bart-Jan Harmsen benadrukte in zijn toespraak het belang van ons erfgoed. Hij was bekend met beide locaties en wist hoeveel energie beide genomineerden in hun woningen hadden gestoken om tot dit prachtige resultaat te komen. De beide nominaties laten zien dat het erfgoed diverse verschijningsvormen kent. Dat bleek ook vorig jaar al, toen Het Anker in Vroomshoop en De Swaen in Den Ham winnaar werden.

De familie Lusseveld werd in 2014 eigenaar van het boerderijtje aan de Leertendijk 1 te Den Ham. Het duurde twee jaar voordat er vergunning er was om dit rijksmonument te mogen renoveren. Met steun van het Oversticht uit Zwolle kon de restauratie worden uitgevoerd. De buitenmuren zijn gehandhaafd maar wel aan de binnenzijde goed geïsoleerd. De buitendeuren op de deel zijn voorzien van glas en de oude deuren doen dienst als luiken. De gebinten zijn weer in ere hersteld en deze zijn in al hun pracht te zien in de woonkamer die gesitueerd is op de oude deel.

De woning is een juweeltje geworden waarin heel veel elementen uit vroegere tijden terug te vinden zijn.
Het monument staat een beetje in een dalletje, maar vanaf de Janmansweg is de ligging goed te zien.